Yakovlev Yak-42 - vervolg
Yakovlev ontwikkelde van de Yak-42 diverse varianten: de Yak-42D met een hoger startgewicht en de Yak-42A, een verbeterde versie met een groter vliegbereik en een moderner interieur. De Yak-142 (Yak-42D-100) met een westerse cockpituitrusting met een Westerse cockpit-uitrusting was te zien op de Parijse luchtvaartsalon van 1993. De Yak-42T is een niet-gebouwde vrachtversie. De Yak-242 zou een verlengde variant worden voor 180 passagiers en met twee motoren in plaats van drie. Deze variant is evenmin gebouwd. Wel vliegen er toestellen in VIP-uitvoering.
Van de Yak-42 zijn tegen de tweehonderd toestellen geproduceerd. Het vliegtuigtype wordt nog steeds gebouwd, zij het dat de productie op een laag pitje staat.
Op Schiphol zijn Yak-42's slechts sporadisch te zien, aangezien er geen maatschappijen zijn die dit type regelmatig op lijndiensten naar Amsterdam inzetten. Toch komen ze nog wel geregeld op tal van West-Europese luchthavens. Een van de redenen is dat ze, in tegenstelling tot een aantal andere Russische vliegtuigtypen, voldoen aan de geluidseisen die sinds april 2002 gelden voor EU-landen.
Het op de foto boven getoonde toestel is van de Russische maatschappij Rusjet. Onder is een Yak-42 te zien van Saravia uit Saratov (Rusland).
Technische gegevens van de Yakovlev Yak-42D:
Lengte: 36,38 meter
Spanwijdte: 34,88 meter
Hoogte: 9,83 meter
Gemiddeld aantal passagiers: 104 - 120
Leeggewicht: 34.500 kg
Maximum startgewicht: 57.000 kg
Maximum snelheid: 810 km/u
Vliegbereik: 1.480 - 4.100 km
Motoren: drie Ivchenko ZMKB D-36 turbofans (64 kN)
Foto Galerij....
* Yakovlev Yak-42 * Vervolg * Foto Galerij *
* Yakovlev Yak-40 * Yakovlev Yak-42 *
|
© Tekst en foto's © Copyright: De Vliegtuig Homepage © © Overname zonder toestemming verboden ©
|