Vliegtuig Homepage - Fokker 100

Home           Nieuwsfoto's    

 

Nieuwe Projecten

Deze pagina geeft een overzicht van nieuwe projecten voor verkeersvliegtuigen die in ontwikkeling zijn of mogelijk de komende jaren in productie worden genomen. Aan de Boeing 787, de Airbus A350 en de Bombardier CSeries zijn reeds aparte pagina's gewijd.


COMAC ARJ21
ARJ21
Illustratie: COMAC

De COMAC ARJ21 is een klein tweemotorig regionaal straalverkeersvliegtuig, dat ontwikkeld wordt in China. Het vliegtuig moet vooral geschikt zijn voor de vaak moeilijke omstandigheden op hooggelegen en warme luchthavens in het westen van China. De eerste vlucht stond oorspronkelijk gepland voor 2005, maar dat werd uiteindelijk 28 november 2008. De aflevering moet, na lang uitstel, eind 2011 beginnen, waarbij de eerste toestellen zijn bestemd voor Chengdu Airlines. De eerste versie, de ARJ21-700, biedt plaats aan 70 tot 90 stoelen. Een verlengde versie, aangeduid als ARJ21-900 moet 90 tot 105 passagiers kunnen vervoeren en er staan varianten op stapel met extra vliegbereik, voor vracht (ARJ21F) en als zakenjet (ARJ21B).
Het ontwerp heeft uiterlijk veel weg van de Douglas DC-9 en er worden bij de productie dan ook gereedschappen gebruikt die ooit gemaakt zijn voor de licentieproductie van de McDonnell Douglas MD-90 in China. De romp is in ieder geval daarop gebaseerd. De vleugel, die voorzien is van kleine winglets, is wel nieuw en ontwikkeld door Antonov in Oekraïne. Tal van systemen in het vliegtuig zijn van westerse makelijk waaronder de motoren. Die zijn van het type General Electric CF34-10A. Tot midden 2011 zouden er 239 toestellen zijn besteld, voornamelijk door Chinese maatschappijen. COMAC staat voor Commercial Aircraft Corporation of China.


COMAC C919
ARJ-21
Illustratie: COMAC

De Chinese COMAC919, ook kort aangeduid als 'C919', moet een verkeersvliegtuig worden voor korte en middellange afstanden voor 156 tot 168 passagiers. Het valt daarmee qua grootte in klasse van de Airbus A320. Het vliegbereik is 4.075 kilometer en er staat ook een versie op stapel met een vergroot bereik van 5.555 kilometer. Het vliegtuigtype wordt ontwikkeld geheel volgens de eisen van de internationale burgerluchtvaart. De directe operationele kosten en brandstofverbruik moeten lager worden dan die van bestaande typen als de A320 en 737. Een bredere cabine en bredere stoelen moeten zorgen voor meer comfort voor de reiziger.
De C919 moet worden aangedreven door motoren van westerse makelij: de CFM International LEAP-X, waarmee ook de Airbus A320neo en de Boeing 737 MAX worden uitgerust. De Chinezen werken wel zelf aan vliegtuigmotoren, maar die zijn nog niet rijp voor een vliegtuig als de C919. De eerste vlucht staat gepland voor 2014 en in 2016 moeten de eerste toestellen worden afgeleverd. Er zitten diverse verdere ontwikkelingen in de pijplijn: een verlengde en een verkorte versie, een vrachtuitvoering, een variant als zakenjet en een versie voor speciale doeleinden. Een opvallende ontwikkeling is de ondertekening van een overeenkomst met de Ierse prijsvechter Ryanair tijdens de Parijse Luchtvaart Salon op 21 juni 2011. De overeenkomst behelst samenwerking en de mogelijke aankoop van tweehonderd toestellen door Ryanair.


Irkut MS-21
MS-21
Illustratie: Yakovlev Design Bureau

De Itkut MS-21 is een Russisch ontwerp voor een verkeersvliegtuig dat bedoeld is voor de vervanging van de Tupolev Tu-154 en de Yakovlev Yak-42. Het ontwerp is gebaseed op de eerder door het Yakovlev Design Bureau voorgestelde Yak-242 en is verder uitgewerkt door Yakovlev, Ilyushin en NPK Irkut. Laatstgenoemde heeft de hoofdverantwoordelijkheid gekregen voor het project. De MS-21 valt in dezelfde grootteklasse als de Boeing 737 en de Airbus A320. Er zijn vier versies voorzien: de MS-21-100 voor 116 tot 132 passagiers, de MS-21-200 met 140 tot 156 stoelen, de MS-21-300 voor 158 tot 174 passagiers en de MS-21-400 met maximaal 210 stoelen. Verder wordt gedacht over vracht- en combi-versies alsmede een VIP-variant.
De MS-21 is gedacht als een tweemotorig vliegtuig, waarbij de motoren, net als bij de A320 en 737, onder de vleugel komen. Het vliegtuig wordt uitgerust met westerse turbofans, de Pratt & Whitney PurePower PW1400G (een versie van de Geared Turbofan (GTF). Met deze keuze beogen de Russen zeer concurrerend te zijn met Westerse tegenhangers. De eerste vlucht moet gaan plaatsvinden in 2014, gevolgd door aflevering van de eerste productietoestellen in 2016. De MS-21 wordt gezien als cruciaal voor toekomst van de Russische civiele vliegtuigindustrie.


MRJ Mitsubishi Regional Jet
Mitsubishi Regional Jet
Illustratie: Mitsubishi

De Japanse Mitsubishi Regional Jet (MRJ) moet een regionaal straalverkeersvliegtuig worden voor het vervoer van 70 tot 90 passagiers. Het vliegtuig is bedoeld als concurrent voor de diverse modellen van Bombardier en Embraer. Het project werd voor het eerst gepresenteerd op de Parijse Luchtvaartsalon van juni 2007. Door toepassing van moderne technologie zou de MRJ zo'n 20 procent brandstofzuiniger moeten worden dan de concurrentie. De ambitie om in 30 procent van de constructie kunststofmaterialen toe te passen, werd later bijgesteld naar 10 tot 15 procent. In plaats daarvan wordt meer aluminium gebruikt. De romp is in de ontwikkelingsfase wat breder en hoger gemaakt met de bedoeling meer reizigerscomfort te bieden dan Bombardier en Embraer. Er zijn twee basisversies gepland, de MRJ 70 en de langere MRJ 90.
Het vliegtuig wordt gebouwd door Mitsubishi Aircraft Corporation, een samenwerkingsverband van Mitsubishi Heavy Industries en Toyota Motor Corporation. Het project heeft nogal wat vertraging opgelopen, maar volgens de huidige planning moet de eerste vlucht plaatsvinden in 2012 en moeten de eerste vliegtuigen in 2014 worden afgeleverd. Midden 2011 waren er 70 toestellen verkocht (+60 opties). De eerste klant was All Nippon Airways (ANA) met een bestelling voor 15 MRJ 90's met een optie voor nog tien.


NASA / Lockheed Martin SST
Lockheed SST
NASA / Lockheed Martin Corporation

De droom van supersonisch vliegen leeft nog altijd voort. De Concorde is verleden tijd, maar vliegtuigbouwers blijven er op studeren. Een voorbeeld van hoe een toekomstig supersonisch vliegtuig eruit kan zien is deze 'Supersonic Green Machine', een concept van Lockheed Martin en NASA. Het afgebeelde ontwerp zou een veel minder harde supersonische knal geven op het moment dat het vliegtuig door de geluidsbarrière breekt dan de Concorde. Het vliegtuig is vooralsnog niet meer dan een onderzoeksconcept. Mocht het vliegtuig toch gebouwd worden, dan moeten passagiers zeker tot 2030 of 2035 wachten alvorens zij mee kunnen vliegen.


"Vliegende Schotel"?
Vliegende Schotel TU Delft
Illustratie: TU Delft

Voor de verre toekomst - met nog zeer de vraag of het ooit wat wordt - bestudeert een speciale projectgroep van de TU Delft vier jaar lang de mogelijkheden van een revolutionair passagiersvliegtuig. Doel is te breken met de traditie van stapje voor stapje vooruit en in plaats daarvan in grote sprong voorwaarts door alle mogelijke concepten en technologieën uit te proberen. Eventueel kan het vliegtuig de vorm krijgen van een vlliegende schotel, maar dat is lang niet zeker.




= Home =



© Tekst en foto's © Copyright: De Vliegtuig Homepage ©
© Overname zonder toestemming verboden ©

De
Vliegtuig Homepage

Alles over moderne verkeersvliegtuigen


Nieuwsfoto's