Vliegtuig Homepage

Home           Nieuwsfoto's    

 

MDD MD-80 - vervolg

McDonnell Douglas MD-80 Avianca
De McDonnell Douglas MD-80 werd een redelijk succes. Er werden 1191 toestellen van gebouwd. Toch kwam de verkoop aanvankelijk vrij traag op gang, maar vanaf 1984 plaatste American Airlines (foto onder) een reeks grote orders, waarmee deze maatschappij alleen al een vloot opbouwde van maar liefst zo'n 360 toestellen. Daarmee werd American veruit de grootste gebruiker van de MD-80. Grote gebruikers in Europa zijn Alitalia, SAS, Spanair en Iberia.

In Nederland heeft alleen Martinair met de MD-80 gevlogen. De maatschappij huurde in 1981 een MD-81 van Inex Adria Airways uit het toenmalige Joegoslavië en kreeg in in 1983 twee MD-82's afgeleverd, die tot begin jaren negentig in dienst bleven.

Na de overname van McDonnell Douglas door Boeing werd de productie van de MD-80 spoedig gestaakt. Het type concurreerde immers met de Boeing 737. Wel bouwde Boeing nog enige tijd de MD-95, die later werd aangeduid als 'Boeing 717'. De laatste MD-80's werden in 2000 afgeleverd. 35 toestellen zijn in licentie gebouwd in China.

Op de foto boven is een MD-83 te zien in het fraaie kleurenschema van de Colombiaanse luchtvaartmaatschappij Avianca.
MD-80 American Airlines


Technische gegevens van de McDonnell Douglas MD-82:

Lengte: 45,06 meter
Spanwijdte: 32,87 meter
Hoogte: 9,02 meter
Gemiddeld aantal passagiers: 144 - 172
Leeggewicht: 37,925 kg
Maximum startgewicht: 67.813 kg
Kruissnelheid: Mach 0,76 (811 km/u)
Vliegbereik: 3.800 km
Motoren: P&W JT8D-209 turbofans (88,96 kN)


Foto Galerij....
* MDD MD-80 * Vervolg * Foto Galerij *
* Douglas DC-8 * Douglas DC-9 * MDD MD-80 * MDD MD-87 *
* MDD MD-90 * MDD DC-10 * MDD MD-11 *




= Home =



© Tekst en foto's © Copyright: De Vliegtuig Homepage ©
© Overname zonder toestemming verboden ©

De
Vliegtuig Homepage

Alles over moderne verkeersvliegtuigen


Nieuwsfoto's