Vliegtuig Homepage

Home           Nieuwsfoto's    

 

Lockheed TriStar - vervolg

Lockheed L-1011 TriStar Air Transat

De Lockheed L-1011 TriStar werd commercieel geen succes. Lockheed verkeerde tijdens de ontwikkelfase van het vliegtuig in grote financiële moeilijkheden. Een zware slag voor het project was het faillissement van de Britse motorenbouwer Rolls-Royce, die in de problemen kwam door veel te optimistische berekeningen voor de ontwikkelkosten van de RB.211 turbofan, die was uitgekozen als de enige krachtbron voor de TriStar. Met hulp van de Engelse regering maakte Rolls-Royce een doorstart en Lockheed, dat zelf in financiële problemen verkeerde door uit de hand gelopen kosten voor de ontwikkeling van de C-5A Galaxy, werd mede met steun van de Amerikaanse regering op de been gehouden.

Mede als gevolg van alle perikelen liep Lockheed een achterstand op ten opzichte van de DC-10 en die is nooit meer goedgemaakt. Uiteindelijk verloor Lockheed zoveel geld op het TriStar-project, dat het zich begin jaren tachtig terugtrok van de markt voor verkeersvliegtuigen. Lockheed beêindigde de productie van de TriStar in 1983.

Sommige nog vliegende toestellen zijn verbouwd tot vrachtvliegtuig, al is de TriStar voor dit doel minder populair dan de DC-10. De laatste jaren verdwijnt de TriStar snel uit actieve dienst. Anno 2008 vliegen er nog slechts enkele tientallen toestellen. De foto toont een TriStar-500 van de Canadese maatschappij Air Transat.


Technische gegevens van de Lockheed L-1011-200 TriStar:

Lengte: 54,17 meter (L-1011-500: 50,05 m)
Spanwijdte: 47,34 meter
Hoogte: 16,87 meter
Aantal passagiers: 250 - 400 (-500: max. 330)
Leeggewicht: 112.670 kg
Maximum startgewicht: 211.375 kg
Kruissnelheid: 890 - 973 km/u
Vliegbereik: 7.419 km (-500: 9.905 tot 11.260 km.
Motoren: drie keer Rolls-Royce RB211-524B4 (222,4 kN)


Foto Galerij....

* Lockheed TriStar * Vervolg * Foto Galerij *




= Home =



© Tekst en foto's © Copyright: De Vliegtuig Homepage ©
© Overname zonder toestemming verboden ©

De
Vliegtuig Homepage

Alles over moderne verkeersvliegtuigen


Nieuwsfoto's