Vliegtuig Homepage - Fokker 50

Home           Nieuwsfoto's    

 

Fokker 50 - vervolg

Fokker 50 KLM Cityhopper

Fokker ontwikkelde de '50' vooral met het oog op de deregulering van de Amerikaanse luchtvaart in 1979. De Amerikaanse overheid liet het toen aan de maatschappijen zelf over naar welke bestemmingen zij voortaan vlogen en wat voor vliegtuigen zij daarvoor inzetten. Het gevolg was dat er veel regionale routes geopend werden: reizen door de lucht met relatief kleine vliegtuigen vanaf kleine luchthavens naar de grote knooppunten en tussen kleinere luchthavens onderling. Diverse vliegtuigbouwers verkochten jarenlang grote aantallen kleine verkeersvliegtuigen op de Amerikaanse markt, maar met de Fokker 50 lukte dat niet.

De Fokker 50 verkocht wel goed aan Europese luchtvaartmaatschappijen, zoals KLM CityHopper, Air UK, Aer Lingus, Crossair, Lufthansa, SAS, Austrian Airlines en Maersk. Speciaal voor de Koninklijke Luchtmacht ontwikkelde Fokker een verlengde versie, de Fokker 60 Utility. Hiervan zijn slechts vier toestellen gebouwd.

De foto boven toont een Fokker 50 in de kleuren van de KLM. Het vliegtuigtype is in 2010 bij de KLM buiten gebruik gesteld. De foto onder toont een Fokker 50 van de Japanse maatschappij Nakanihon Airlines (NAL).

Fokker 50 NAL


Technische gegevens van de Fokker 50:

Lengte: 25,25 meter
Spanwijdte: 29.00 meter
Hoogte: 8,32 meter
Gemiddeld aantal passagiers: 50 - 58
Leeggewicht: 12.520 kg
Maximum startgewicht: 19.950 kg
Kruissnelheid: 526 km/u
Vliegbereik: 2.038 - 4.017 km
Motoren: P&WC PW125B turboprops (2500 pk)



Foto Galerij....
* Fokker 50 * Vervolg * Foto Galerij *
* Fokker 50 * Fokker 70 * Fokker 100 *



= Home =



© Tekst en foto's © Copyright: De Vliegtuig Homepage ©
© Overname zonder toestemming verboden ©

De
Vliegtuig Homepage

Alles over moderne verkeersvliegtuigen


Nieuwsfoto's