Vliegtuig Homepage

Home           Nieuwsfoto's    

 

Embraer E-190 / E-195 - vervolg

Embraer 195 Flybe

De Embraer 190 vloog voor het eerst op 12 maart 2004 en de E-195 op 7 december van hetzelfde jaar. De certificatie van beide modellen vond achtereenvolgens plaats in augustus 2005 en september 2006. De eerste gebruiker van de E-190 werd de Amerikaanse prijsvechter Jetblue. De Britse maatschappij Flybe, eveneens een prijsvechter, zette als eerste de E-195 in.

In het voorjaar van 2011 had Embraer meer dan 500 450 E-190's verkocht, waarvan er ruim 330 waren afgeleverd. Van de E-195 waren er toen ruim 100 verkocht, waarvan zo'n 70 afgeleverd. Van alle vier E-jet-modellen bij elkaar waren er eind juni 2011 meer dan duizend verkocht. In Nederland is de KLM gebruiker van zeventien E-190's.

Van beide modellen zijn versies beschikbaar met een vergroot vliegbereik, de E-190LR en E-195LR (Long Range). Versies met nog groter vliegbereik zijn de E-190AR en E-195AR (Advanced Range). Van de E-190 heeft Embraer ook een versie ontwikkeld als zakenvliegtuig, aangeduid als Lineage 1000.

De foto boven toont een Embraer 195 van de Britse luchtvaartmaatschappij Flybe op de luchthaven van Birmingham. Op de foto onder is een E-195 te zien van Montenegro Airlines op Frankfurt.

Embraer 195 Montenegro Airlines


Technische gegevens van de Embraer 190

Lengte: 36,24 meter (E-195: 38,65 m.)
Spanwijdte: 28,72 meter
Gemiddeld aantal passagiers: 98 (E-195: 108-122)
Leeggewicht: 27.720 kg
Maximum startgewicht: 50,300 kg
Maximum kruissnelheid: Mach 0.82 (890 km/u)
Vliegbereik: 4.448 km
Motoren: twee General Electric CF34-10E turbofans (82,30 kN)



Foto Galerij....
* Embraer 190/195 * Vervolg * Foto Galerij *
* EMB-120 Brasilia * ERJ-145/135/140 * Embraer 170/175 * Embraer 190/195 *



= Home =



© Tekst en foto's © Copyright: De Vliegtuig Homepage ©
© Overname zonder toestemming verboden ©

De
Vliegtuig Homepage

Alles over moderne verkeersvliegtuigen


Nieuwsfoto's