Vliegtuig Homepage

Home           Nieuwsfoto's    

 

McDonnell Douglas DC-10 - vervolg

DC-10 Cielos de Peru Cargo

De McDonnell Douglas DC-10 is in een reeks versies gebouwd. De eerste, de DC-10-10, was vooral bedoeld voor het binnenlandse luchtverkeer in Amerika, met een vliegbereik dat was toegespitst op vliegen van kust naar kust. Deze variant vloog voornamelijk bij maatschappijen als Continental, American en United. De DC-10-15 kreeg krachtiger motoren om de prestaties te verbeteren op zeer warme en hooggelegen luchthavens. Hiervan zijn slechts zeven toestellen gebouwd voor Aeroméxico en Mexicana.

De DC-10-30 werd ontwikkeld voor intercontinentale routes en kreeg daartoe krachtiger motoren, aanvullende brandstoftanks, een hoger startgewicht en een derde wielpoot voor het hoofdlandingsgestel in het midden onder de romp om het hogere gewicht te dragen. De DC-10-30 is de meestgebouwde versie en ook de variant die jarenlang bij de KLM en Martinair vloog. Martinair gebruikte de -30CF (Convertibel Freighter) met een flexibel interieur dat kon worden veranderd van vracht- naar passagiersvervoer en omgekeerd. De DC-10-30 is ook geleverd als puur vrachtvliegtuig, DC-10-30F.

De DC-10-40 (eerder aangeduid als DC-10-20) heeft in plaats van General Electric CF6-50 motoren de Pratt & Whitney JT9D. McDonnell Douglas ontwikkelde deze versie voor Northwest en Japan Airlines (JAL). De KC-10A Extender is een versie voor tanken in de lucht, waarvan de USAF, de Amerikaanse luchtmacht, er zestig kocht. De KDC-10 is eveneens een tanker en transportvliegtuig, maar ontwikkeld uit bestaande DC-10-30CF's voor onder meer de Nederlandse Koninklijke Luchtmacht. De MD-10 betreft een ombouwversie tot vrachttoestel voor Federal Express, die net als de MD-11 voorzien is van een digitale tweemanscockpit. De eerste MD-10 vloog in mei 2000. De 10 Tanker is een versie als blusvliegtuig. McDonnell Douglas bouwde in totaal 446 DC-10 toestellen, inclusief de Extenders. De productie eindigde in 1989.

De foto boven toont een DC-10-30F van de vrachtmaatschappij Cielos de Peru, de foto onder een DC-10-10F vrachttoestel van de Amerikaanse maatschappij Federal Express (FedEx), de veruit grootste DC-10-gebruiker.
DC-10 FedEx


Technische gegevens van de McDonnell Douglas (Boeing) DC-10-30:

Lengte: 55,40 meter
Spanwijdte: 50,41 meter
Hoogte: 17,70 meter
Aantal passagiers: 250-380
Leeggewicht: 120.742 kg
Maximum startgewicht: 259.455 kg
Kruissnelheid: Mach 0,88 (908 km/u)
Vliegbereik: 10.010 km
Motoren: drie General Electric CF6-50 turbofans (226,9 kN)


Foto Galerij....

* McDonnell Douglas DC-10 * Vervolg * Foto Galerij *
* Douglas DC-8 * Douglas DC-9 * MDD MD-80 * MDD MD-87 *
* MDD MD-90 * MDD DC-10 * MDD MD-11 *




= Home =



© Tekst en foto's © Copyright: De Vliegtuig Homepage ©
© Overname zonder toestemming verboden ©

De
Vliegtuig Homepage

Alles over moderne verkeersvliegtuigen


Nieuwsfoto's