Vliegtuig Homepage

Home           Nieuwsfoto's    

 

Bombardier CRJ - vervolg

Bombardier RJ 700 Lufthansa
Bombardier ontwikkelde naast de standaardversie (CRJ100) enkele varianten van de Regional Jet met een groter vliegbereik, de CRJ100ER (Extended Range) en de CRJ100LR (Long Range). De 200-versie is voorzien van verbeterde motoren en ook leverbaar in versies met extra vliegbereik. De CRJ440 is een versie met slechts 44 stoelen, speciaal ontwikkeld voor Pinnacle Airlines, dat vliegt als Northwest Airlink. De CRJ850 is een versie als zakenjet. Van de genoemde versies zijn bij elkaar meer dan duizend toestellen verkocht. De belangstelling voor 50-zits straalverkeersvliegtuigen is nu zodanig teruggelopen dat Bombardier de productie heeft stopgezet.

Wel volop in productie zijn verlengde uitvoeringen, zoals de CRJ700 (foto boven), die geschikt is voor het vervoer van rond zeventig passagiers. De CRJ700 vloog voor het eerst op 27 mei 1999 en er zijn er tot het voorjaar van 2011 340 van verkocht. In januari 2001 werd de Franse maatschapij Brit Air de eerste gebruiker. De CRJ705 is een variant met extra vliegbereik en de CRJ870 een versie als zakenjet.

Een nog langere uitvoering, de CRJ900 voor rond 86 passagiers, maakte de eerste vlucht op 22 februari 2001. De eerste gebruiker van deze uitvoering in Europa is MAT Macedonian Airlines (foto onder). Tot het voorjaar van 2011 waren er 265 van verkocht. In februari 2007 maakte Bombardier bekend een nog weer langere uitvoering te gaan ontwikkelen, de CRJ1000, geschikt voor 100 passagiers. Deze versie maakte op 3 september 2008 de eerste vlucht. Als gevolg van softwareproblemen kon Bombardier de eerste CRJ1000's pas afleveren op 14 december 2010 aan het Franse Brit Air en het Spaanse Air Nostrum. Er zijn er tot het voorjaar van 2011 49 van verkocht.

De nieuwste toestellen krijgen tegenwoordig de toevoeging NextGen (Next Generation = volgende generatie), waarbij een groot aantal verbeteringen is doorgevoerd, zoals lager brandstofverbruik, minder onderhoud en gewichtsbesparingen. Ook zijn bij de NextGen-uitvoeringen de cabineramen groter.
Bombardier CRJ900 Macedonian Airlines

Technische gegevens
Bombardier CRJ Series 200ER:

Lengte: 26,77 meter
Spanwijdte: 21,21 meter
Hoogte: 6,22 meter
Gemiddeld aantal passagiers: 50
Leeggewicht: 13.835 kg
Maximum startgewicht: 23.134 kg
Kruissnelheid: Mach 0,74 (786 km/u)
Vliegbereik: 2.491 km
Motoren: GE CF34-3B1 turbofans (38,83 kN)

Technische gegevens
Bombardier CRJ Series 900:

Lengte: 36,40 meter
Spanwijdte: 24,85 meter
Hoogte: 7,51 meter
Gemiddeld aantal passagiers: 86-90
Leeggewicht: 21.432 kg
Maximum startgewicht: 38.329 kg
Kruissnelheid: Mach 0,80 (850 km/u)
Vliegbereik: 3.385 km (LR)
Motoren: GE CF34-8C5 turbofans (63,4 kN)


Foto Galerij...
* Bombardier CRJ * Vervolg * Foto Galerij *
* Dash 8 / Q Series * Bombardier CRJ * Bombardier CSeries *



= Home =



© Tekst en foto's © Copyright: De Vliegtuig Homepage ©
© Overname zonder toestemming verboden ©

De
Vliegtuig Homepage

Alles over moderne verkeersvliegtuigen


Nieuwsfoto's