Vliegtuig Homepage

Home           Nieuwsfoto's    

 

BAe 146 / Avro RJ - vervolg

British Aerospace Avro RJ85 CityJet

In de loop van de jaren negentig ontwikkelde British Aerospace modernere versies van de BAe 146, die werden aangeduid als Avro RJ70, RJ85 en RJ100, waarbij RJ staat voor Regional Jet. De naam Avro is afkomstig van de voormalige Avro-fabriek (genoemd naar A.V. Roe) in Manchester, waar het vliegtuig werd gebouwd. De getallen corresponderen met het gemiddeld aantal stoelen in de betreffende versie.

Van de nieuwe varianten vloog de RJ85 als eerste op 23 maart 1992. Verbeteringen betroffen de introductie van een digitale cockpit, krachtiger en zuiniger motoren en een vernieuwd interieur. British Aerospace stelde ook een RJ115 voor, die even groot had moeten worden als de RJ100, maar door het installeren van zes stoelrijen in plaats van vijf meer passagiers zou kunnen vervoeren. De RJ115 zou ook extra nooduitgangen moeten krijgen, maar is uiteindelijk niet gebouwd.

Een eind jaren negentig in gang gezette volgende moderniseringsronde tot RJX70, RJX85 en RJX100 werd in november 2001 halverwege het ontwikkelingsprogramma afgeblazen wegens gebrek aan belangstelling bij de luchtvaartmaatschappijen. De eerste RJX85 en RJX100 vlogen nog wel op respectievelijk 28 april en 23 september 2001, maar na de aanslagen van 11 september 2001 in Amerika verdampten de verkoopperspectieven. In november 2001 besloot British Aerospace (nu BAE Systems) de productie te stoppen. De laatste RJ werd in 2002 afgeleverd. Van de drie BAe 146 versies zijn er 220 afgeleverd, van de RJ-varianten in totaal 170.

Een aantal BAe 146's vloog enkele jaren in KLM-kleuren. De toestellen behoorden tot de vloot van het toenmalige KLM uk (eerder Air UK), dat later opging in KLM Cityhopper. De 146's werden later ondergebracht bij de prijsvechter Buzz, die de KLM in 1999 oprichtte, maar na enkele jaren verkocht aan het Ierse Ryanair.

De foto boven toont een RJ85 van de Ierse luchtvaartmaatschappij CityJet, die onderdeel is van Air France. Op de foto onder is een 146-300 te zien van het Duitse Eurowings.
British Aerospace 146 Eurowings


Technische gegevens van de British Aerospace 146-200:

Lengte: 28,55 meter
Spanwijdte: 26,34 meter
Hoogte: 8,61 meter
Gemiddeld aantal passagiers: 85-100
Leeggewicht: 23.882 kg
Maximum startgewicht: 42.200 kg
Kruissnelheid: 750 km/u
Vliegbereik: 2.075 km
Motoren: vier Allied Signal ALF502R turbofans (31 kN)


Foto Galerij....
* BAe 146 * Vervolg * Foto Galerij *
* BAe Jetstream 31 / 41 * BAe 146 *



= Home =



© Tekst en foto's © Copyright: De Vliegtuig Homepage ©
© Overname zonder toestemming verboden ©

De
Vliegtuig Homepage

Alles over moderne verkeersvliegtuigen


Nieuwsfoto's