Vliegtuig Homepage

Home           Nieuwsfoto's    

 

Boeing 787 Dreamliner

Boeing 787 All Nippon Airways



De Boeing 787 Dreamliner is een nieuw middelgroot widebody verkeersvliegtuig en de opvolger van de 767. Het tweemotorige vliegtuig is bedoeld voor het vervoer van circa 210 tot ruim 300 passagiers over vooral lange afstanden.



Boeing duidde de 787 aanvankelijk aan als 7E7, waarbij de E symboliseerde dat het een zeer efficiënt vliegtuig beloofde te worden, met toepassing van veel nieuwe technologie. De beslissing tot het daadwerkelijk ontwikkelen van de 7E7 werd in april 2004 genomen en in januari 2006 kreeg het project de aanduiding 787. Later voegde Boeing de naam 'Dreamliner' toe. Boeing claimt een circa 20 procent lager brandstofverbruik dan vergelijkbare hedendaagse vliegtuigen.

Boeing had aan het begin van de eeuw aanvankelijk heel andere ideeën over de opvolging van de 767. De Amerikaanse vliegtuigbouwer wilde een verkeersvliegtuig bouwen dat sneller zou vliegen dan de huidige vliegtuigen, tot vlak onder de geluidsbarrière. Deze zogeheten 'Sonic Cruiser' zag er futuristisch uit, maar een nadeel van de hoge vliegsnelheid was het hoge brandstofverbruik. Vergeleken met de op te volgen generatie straalverkeersvliegtuigen zou er niet of nauwelijks brandstof worden bespaard.

Na de kostenstijgingen en de terugloop in het passagiersaanbod die volgden op de aanslagen van 11 september 2001 in New York en Washington toonden de luchtvaartmaatschappijen weinig interesse meer voor de Sonic Cruiser. Daarom zette Boeing een andere koers in, naar een minder snel en minder futuristisch ogend vliegtuig dat evenwel dankzij de laatste stand van de techniek zo zuinig en stil mogelijk zou worden.

Een belangrijk verschil met oudere vliegtuigen is bij de Boeing 787 de grootschalige toepassing van kunststofmaterialen. De gehele romp en vleugel bestaan uit kunststoffen in plaats van aluminium. Die materialen zijn lichter, sterker en minder gevoelig voor corrosie. Bovendien kunnen grote onderdelen van de constructie uit één stuk worden gemaakt, in plaats van te moeten worden opgebouwd uit talrijke kleine onderdelen.

Boeing biedt luchtvaartmaatschappijen de keuze uit twee motortypen, de Rolls-Royce Trent 1000 en de General Electric GEnx. Deze motoren zijn ongeveer 8 procent zuiniger en belangrijk stiller dan hun voorgangers. Een aanvullende maatregel is de toepassing van motoruitlaten in de vorm van een zaagtand die de geluidsproductie van uitstromende lucht beperken. Verder is voor de motorgondels van de 787 een verfmethode ontwikkeld die voor een zeer glad oppervlak zorgt ter vermindering van de luchtweerstand.

De foto boven toont een Boeing 787 vertrekkend van Frankfurt Rhein/Main Airport. De foto onder is genomen bij het eerste bezoek van een United Airlines 787 aan Schiphol op 25 oktober 2012. Dat betrof een testvlucht. Op 12 december 2012 voerde United de eerste passagiersvlucht met een 787 naar Schiphol uit, een eenmalige vlucht vooruitlopend op beoogde inzet op de lijndienst in februari 2013.

Boeing 787 United
Foto: Danny de Soet


* Boeing 787 * Vervolg *

* Boeing 707 * Boeing 717 * Boeing 727 *
* Boeing 737 * Boeing 747 * Boeing 757 *
* Boeing 767 * Boeing 777 * Boeing 787 *




= Home =



© Tekst en foto's © Copyright: De Vliegtuig Homepage ©
© Overname zonder toestemming verboden ©

De
Vliegtuig Homepage

Alles over moderne verkeersvliegtuigen


Nieuwsfoto's


AVIATION TOP 100 - www.avitop.com Avitop.com