Vliegtuig Homepage

Home           Nieuwsfoto's    

 

Boeing 757 - vervolg

Boeing 757 Icelandair

De verkoop van de Boeing 757 verliep aanvankelijk traag, maar kwam in de loop van de jaren tachtig steeds beter op gang. Uiteindelijk werd de 757 een heel behoorlijk verkoopsucces en in totaal heeft Boeing 1050 toestellen gebouwd. In november 2004 kwam de laatste 757 uit de productiehal. In plaats van 757's verkoopt Boeing nu de langste versies van de 737, de 737-800 en 737-900. De 737-900ER vervoert gemiddeld ongeveer twintig passagiers minder dan de 757-200.

Hoewel Boeing de productie heeft beëindigd, blijft de 757 nog vele jaren aanwezig op luchthavens wereldwijd. Een toenemend aantal toestellen wordt gebruikt voor vrachtvervoer. Om de vliegtuigen daarvoor aan te passen zijn er diverse ombouwprogramma's ontwikkeld. Steeds vaker voorzien luchtvaartmaatschappijen hun 757's van winglets aan de vleugeltips, waardoor de aërodynamische eigenschappen verbeteren met als resultaat een lager brandstofverbruik.

De 757 lijkt uiterlijk op de Airbus A321, maar is zwaarder en heeft een aanzienlijk groter vliegbereik. Met de 757 kan bijvoorbeeld gemakkelijk transatlantisch worden gevlogen. Een uiterlijk verschilpunt is dat de 757 aan de wielpoten van het hoofdonderstel elk vier wielen heeft voor het dragen van het hogere gewicht, tegen de A321 slechts twee.

In Nederland hebben vier maatschappijen de Boeing 757 in vaste dienst gehad: Transavia, Air Holland, Martinair en DutchBird. Inmiddels is het type uit het Nederlandse luchtvaartregister verdwenen. ArkeFly huurde in 2009 een 757 voor de zomerpiek.

In Europa is de Boeing 757 vooral populair bij chartermaatschappijen. De foto onder toont een verlengde 757-300 van Condor Flugdienst uit Duitsland, dat onderdeel is van Thomas Cook. De foto boven toont een 757-200 van Icelandair met winglets.
Boeing 757-300 Condor


Technische gegevens van de Boeing 757-200:
Lengte: 47,32 meter
Spanwijdte: 38,05 meter
Hoogte: 13,60 meter
Gemiddeld aantal passagiers: 186 - 228
Leeggewicht: 57,840 kg.
Maximum startgewicht: 115.680 kg
Maximum kruissnelheid: 914 km/uur
Vliegbereik: 7.222 km
Motoren: Pratt & Whitney PW2040 (178,4 kN) of Rolls-Royce RB.211-535E (193,5 kN)


* Foto Galerij.... *
* Boeing 757 * Vervolg * Foto Galerij *
* Boeing 707 * Boeing 717 * Boeing 727 *
* Boeing 737 * Boeing 747 * Boeing 757 *
* Boeing 767 * Boeing 777 * Boeing 787 *




= Home =



© Tekst en foto's © Copyright: De Vliegtuig Homepage ©
© Overname zonder toestemming verboden ©

De
Vliegtuig Homepage

Alles over moderne verkeersvliegtuigen


Nieuwsfoto's


AVIATION TOP 100 - www.avitop.com Avitop.com