Vliegtuig Homepage - Fokker 100

Home           Nieuwsfoto's    

 

ATR 42 / ATR 72

ATR 42 Croatia Airlines



De ATR 42 en de verlengde uitvoering daarvan, de ATR 72, zijn tweemotorige regionale turboprop verkeersvliegtuigen die respectievelijk circa veertig en zeventig passagiers kunnen vervoeren over korte afstanden.



Eind jaren zeventig, begin jaren tachtig maakten zowel de Franse vliegtuigbouwer Aérospatiale als het Italiaanse Aeritalia (nu Alenia) plannen voor een regionaal verkeersvliegtuig met circa veertig stoelen. Omdat hun ontwerpen veel gemeen hadden, bundelden de beide fabrikanten in 1981 de krachten in een consortium genaamd ATR (Avions de Transport Regional). Het vliegtuig dat uit deze samenwerking voortkwam, de ATR 42, vloog voor de eerste keer op 16 augustus 1984. In december 1985 nam de Franse maatschappij Air Littoral als eerste maatschappij de ATR 42 in gebruik.

De ATR 42 is een hoogdekker waarbij de vleugel bovenop de romp is bevestigd en het vliegtuig heeft een T-staart met het horizontale staartvlak bovenaan de staart. De twee Pratt & Whitney PW121 turboprop-motoren, voorzien van een vierbladige propeller, bevinden zich onder de vleugel. Een kenmerk is dat het onderstel onderaan de romp is bevestigd; bij vergelijkbare vliegtuigtypen als de Fokker 50 en de Dash 8 wordt het onderstel in gondels achter de motoren ingetrokken. Passagiers zitten met hun vieren naast elkaar, twee aan twee met tussenin een gangpad.

De prototypes droegen de aanduiding ATR 42-200, maar de eerste productieversie werd de al verbeterde ATR 42-300. De ATR 42-320 is een uitvoering met krachtiger PW121 motoren voor betere prestaties op warme en hooggelegen vliegvelden waar de lucht ijl is. De ATR 42 Cargo is een versie van de -300 waarvan het interieur snel kan worden omgebouwd van vracht- naar passagiersconfiguratie en omgekeerd. De ATR 42MP is een maritiem patrouillevliegtuig.

ATR begon in januari 1986 aan de ontwikkeling van een verlengde versie voor circa zeventig passagiers, de ATR 72, die de eerste vlucht maakte op 27 oktober 1988. In oktober 1989 ging het Finse Kar-Air er als eerste maatschappij mee vliegen. De romplengte nam toe met 4,50 meter en de spanwijdte met bijna 2,50 meter. De eerste standaard-uitvoering is de ATR 72-200 en ook hiervan ontwikkelde ATR een variant voor warme en hooggelegen luchthavens, de ATR 72-210.

De foto boven toont een ATR 42-300 van Croatia Airlines, de foto onder een ATR-72-300 van BH Airlines uit Bosnië-Herzegovina, waarvan bij het taxiën ter besparing van brandstof slechts één propeller draait.
ATR 72 BH Airlines

Vervolg....
* ATR 42 / ATR 72 * Vervolg * Foto Galerij *




= Home =



© Tekst en foto's © Copyright: De Vliegtuig Homepage ©
© Overname zonder toestemming verboden ©

De
Vliegtuig Homepage

Alles over moderne verkeersvliegtuigen


Nieuwsfoto's