Vliegtuig Homepage

Home           Nieuwsfoto's    

 

Airbus A340-200/300

Airbus A340 China Airlines



De Airbus A340 is een groot viermotorig verkeersvliegtuig voor lange tot zeer lange afstanden en vervoert 240 tot 300 passagiers.



De ontwikkeling van de Airbus A340 begon in de tweede helft van de jaren tachtig, waarbij de vliegtuigbouwer onder meer de vervanging van de McDonnell Douglas DC-10 en de Lockheed L-1011 TriStar in gedachten had. Airbus Industrie lanceerde de A340 in juni 1987, tegelijkertijd met de tweemotorige A330.

De A330 en de A340 gelden als twee versies van één type en hebben dan ook veel met elkaar gemeen. De belangrijkste verschillen betreffen alles wat met de motoren te maken heeft. De A340 is voorzien van vier motoren om probleemloos lange trajecten over oceanen zonder uitwijkhavens te kunnen overbruggen. Dat was van belang omdat de veiligheidsvoorschriften eind jaren tachtig beperkingen oplegden aan tweemotorige vliegtuigen. Ze moesten altijd in de buurt blijven van uitwijkhavens om in geval van het falen van een motor, op de resterende motor probleemloos de uitwijkhaven te kunnen bereiken. Voor drie- en viermotorige vliegtuigen golden die beperkingen niet. Daarnaast is de A330 met twee motoren efficiënter over korte afstanden en de A340 is dat met vier motoren voor lange afstanden. Althans, zo presenteerde Airbus het. Toen de betrouwbaarheid van de motoren toenam en de regels voor tweemotorige vliegtuigen werden versoepeld, kozen veel maatschappijen liever voor de tweemotorige Boeing 777.

De eerste vlucht van de Airbus A340 vond plaats op 25 oktober 1991. Air France en Lufthansa namen in maart 1993 de eerste toestellen in gebruik: Air France de eerste A340-300 en Lufthansa de eerste A340-200. Het kostte Airbus veel moeite een geschikte motor te vinden voor de A340. De in eerste instantie uitgekozen CFM56, die gebouwd wordt door General Electric en SNECMA voor de Boeing 737 en de Airbus A320, leverde niet genoeg vermogen. Daarom overwoog Airbus de Superfan van International Aero Engines (IAE), een soort kruising van turbofan en propfan, waarover in de jaren 1986/1987 veel te doen was. De Superfan, die gebaseerd was op de V.2500 turbofan, zou de grote diameter van een propfan krijgen, maar nog wel in ingekapseld zijn in een gondel. Uiteindelijk staakte IAE de ontwikkeling van de Superfan. In de tussentijd ontwikkelde CFM International een krachtiger versie van de CFM-56, de CFM56-5C4, die wel geschikt was voor de A340.

Het toestel op de foto boven is een A340-300 van Air China uit Taiwan. Op Schiphol komt de Airbus A340 vrij weinig. Een vaste verschijning is daar wel de A340-300 van Surinam Airways (foto onder).
Airbus A340 Surinam Airways

Vervolg...
* Airbus A340-200/300 * Vervolg * Foto Galerij *
* Airbus A340-200/300 * Airbus A340-500/600 *
* Airbus A300 * Airbus A310 * Airbus A318 * Airbus A319 *
* Airbus A320 * Airbus A321 * Airbus A330 * Airbus A340 *
* Airbus A350 * Airbus A380 *




= Home =



© Tekst en foto's © Copyright: De Vliegtuig Homepage ©
© Overname zonder toestemming verboden ©

De
Vliegtuig Homepage

Alles over moderne verkeersvliegtuigen


Nieuwsfoto's


AVIATION TOP 100 - www.avitop.com Avitop.com