Vliegtuig Homepage - Fokker 100

Home           Nieuwsfoto's    

 

Airbus A330 - vervolg

Airbus A330 Northwest Airlines

Begin 2007 lanceerde Airbus een vrachtversie, de A330-200F, die de A300-600F opvolgt en onder meer bedoeld is als vervanger van de vrachtversies van de DC-8, de DC-10 en de A300. De eerste vlucht vond plaats op 5 november 2009 en op 20 juli 2010 droeg Airbus het eerste toestel over aan Etihad Airways. Om het laden en lossen van de vrachtversie te vergemakkelijken, heeft de A330-200F een aangepaste neuswielbevestiging, waardoor de cabinevloer bij stilstand en taxiën horizontaal komt. Passagierstoestellen van de A330 staan enigszins 'voorover' op de grond, wat voor de vrachtafhandeling onpraktisch is. Om de langere neuswielpoot goed kwijt te kunnen, heeft de A330 op de plek van de neuswielbaai een kleine bult.

Van de twee passagiersversies, de vrachtvariant en enkele militaire uitvoeringen waren in het voorjaar van 2011 ruim 1.100 exemplaren verkocht, ongeveer gelijk verdeeld over A330-200 en A330-300. Daarmee is de Airbus A330 ruimschoots succesvoller dan de A340, waarvoor Airbus nog geen vierhonderd orders binnenhaalde. Vooral de verkoop van de A330-200 loopt de laatste jaren zeer goed, ondanks de sterke concurrentie van de Boeing 787, waarbij vergeleken de A330 alweer verouderd is. Soms bestellen maatschappijen de A330 als tussenoplossing in afwachting van de komst van de A350 XWB, de aanstaande opvolger van de A330.

Airbus ontwikkelde van de A330-200 een militaire variant voor het bijtanken in de lucht van andere vliegtuigen en voor het transport van militaire goederen, de A330 MRTT (Multi Role Tanker Transport). Deze is besteld door de luchtmachten van Groot-Brittannië en Australië. Een tankerversie voor de Amerikaanse luchtmacht USAF, samen ontwikkeld met Northrop Grumman, werd in 2008 uitgekozen door de Amerikaanse luchtmacht als opvolger van Boeing KC-135. Echter, Boeing protesteerde, waarna een nieuwe selectieronde volgde, die Boeing vervolgens alsnog won met de KC-767.

De foto boven toont een Airbus A330-300 in de kleuren van de Amerikaanse KLM-partner Delta. Het toestel op de foto onder is een A330-200 van de KLM.
Airbus A330 KLM

Technische gegevens van de Airbus A330-200:

Lengte: 58,82 meter
Spanwijdte: 60,30 meter
Hoogte: 17,40 meter
Aantal passagiers: 253 - 380
Maximum startgewicht: 238.000 kg
Vliegbereik: 13.430 km
Motoren: Pratt & Whitney PW4168A of General Electric CF6-80E
of Rolls-Royce Trent 772 (287-320 kN)
Technische gegevens van de Airbus A330-300:

Lengte: 63,69 meter
Spanwijdte: 60,30 meter
Hoogte: 16,83 meter
Aantal passagiers: 295 - 440
Maximum startgewicht: 235.000 kg
Vliegbereik: 10.830 km
Motoren: Pratt & Whitney PW4168A of General Electric CF6-80E
of Rolls-Royce Trent 772 (287-320 kN)

Foto Galerij....
* Airbus A330 * Vervolg * Foto Galerij *
* Airbus A300 * Airbus A310 * Airbus A318 * Airbus A319 *
* Airbus A320 * Airbus A321 * Airbus A330 * Airbus A340 *
* Airbus A350 * Airbus A380 *




= Home =



© Tekst en foto's © Copyright: De Vliegtuig Homepage ©
© Overname zonder toestemming verboden ©

De
Vliegtuig Homepage

Alles over moderne verkeersvliegtuigen


Nieuwsfoto's


AVIATION TOP 100 - www.avitop.com Avitop.com